Vraag een gratis gesprek aan met een advocaat uit uw regio bij een conflict over een koop op afstand en er wordt binnen 24 uur contact met u opgenomen.
Indien u iets koopt via internet of telefoon, wordt gesproken van koop op afstand. Voor dergelijke aankopen geldt een bedenktermijn van 14 dagen. Deze termijn begint te lopen vanaf de dag dat u het product ontvangt. Dit geldt voor bestellingen binnen de EU. Binnen die 14 dagen heeft u het recht uw aankoop ongedaan te maken. Er is echter een aantal uitzonderingen op deze regel. Zo bestaat de bedenktijd niet voor op maat gemaakte artikelen, verzegelde producten die reeds ontzegeld zijn en producten die u van een andere particulier koopt (bijvoorbeeld via Marktplaats of Facebook).
Een (pro deo) advocaat kan uw belangen behartigen bij een conflict over een koop of afstand. Conflicten bij een koop op afstand kunnen bijvoorbeeld ontstaan als de verkoper het product niet meer wil terugnemen of hele hoge annuleringskosten vraagt. Ook kan een pakketje niet aangekomen zijn. Als de verkoper vervolgens van mening is dat die daar niets aan kan doen, heeft u een conflict.
In sommige gevallen vergoedt de overheid de kosten die u maakt bij het inschakelen van een advocaat bij conflicten rond koop op afstand (internet of telefoon). We spreken hierbij van pro deo rechtshulp. Niet iedere advocaat biedt deze vorm van juridische ondersteuning; vink de optie “PRO DEO” aan binnen de zoekmachine om een pro deo advocaat in uw regio te vinden. Houd rekening met het feit dat uw bruto jaarinkomen niet hoger dan €29.600 mag zijn. Bij een hoger inkomen komt u niet in aanmerking voor pro deo rechtshulp.
Wanneer u een lopende rechtsbijstandverzekering heeft, worden de kosten die u maakt voor het inschakelen van een advocaat mogelijk vergoed door uw verzekeraar. Het is belangrijk een verzekeraar voor het inschakelen van de advocaat om toestemming te vragen. U heeft hierbij het recht zelf een advocaat te kiezen. Vaak gaat het slechts om een formaliteit. Zou u dit echter niet doen, dan loopt u het risico dat de gemaakte kosten bij een conflict rond een koop op afstand (internet of telefoon) niet vergoed worden.
Alle (pro deo) advocaten met het expertisegebied Consument, aankopen en garantie hebben veel ervaring met kwesties die bij een koop op afstand kunnen ontstaan. Selecteer een (pro deo) advocaat voor een gratis gesprek en binnen 24 uur wordt er door deze advocaat contact met u opgenomen. In een gratis en vrijblijvend gesprek zal die:
Kortom: vraag een gratis en vrijblijvend gesprek aan met een (pro deo) advocaat bij een conflict over een koop op afstand. Daarna kunt u weloverwogen uw vervolgstappen bepalen.
Ik heb een stofzuiger gekocht via een webwinkel, maar deze was al na een maand stuk. De verkoper doet moeilijk over reparaties en garantie. Ik wil eigenlijk mijn geld terug om bij een andere winkel een ander model te kopen. Moet de verkoper mijn aankoopbedrag terugbetalen omdat de stofzuiger niet goed werkt?
Wanneer u als consument koopt op afstand (internet of telefoon), heeft u recht op een deugdelijk product. De verkoper is ervoor verantwoordelijk dat het gekochte product voldoet aan de eisen die daaraan gesteld mogen worden. Ook heeft u garantie. We spreken van een ondeugdelijk product, als het binnen de garantietermijn kapot gaat, of als het niet voldoet aan redelijke verwachtingen. U heeft dan in de eerste plaats recht op herstel (reparatie). Als dat niet mogelijk is heeft u recht op vervanging. Als u hier met de verkoper niet uitkomt, omdat de verkoper weigert zich aan zijn verplichtingen te houden, kunt u de koopovereenkomst ontbinden. Wanneer u de koopovereenkomst beëindigt, moet u het product teruggeven. U krijgt dan het aankoopbedrag (of een deel daarvan) terug. Neem contact op met een van de advocaten op de profielenpagina van Eerste rechtshulp als u problemen heeft met een verkoper en een ondeugdelijk product.
Via een online handelsplatform heb ik een product gekocht bij een particulier. Nu blijkt dit product niet aan te sluiten op mijn verwachtingen. Hoe kan ik de koop annuleren?
Het overnemen van een product van een particuliere verkoper gaat gepaard met andere regels, dan het bestellen van een product bij een bedrijf. U bent in beginsel samen met de verkoper verantwoordelijk voor het oplossen van de situatie; u heeft geen basisrecht tot het annuleren van de koop, zoals dat bij een zakelijke verkoper wel zo zou zijn. U kunt de particuliere verkoper per mail of bijvoorbeeld telefonisch een verzoek doen. Alternatief is het versturen van een aangetekende brief. Levert dit niet het gewenste resultaat op? Kies in dat geval voor hulp van een advocaat.