Wat is consumentenrecht?
Het consumentenrecht is een rechtsgebied dat gaat over de rechten van consumenten als zij geld lenen, producten kopen en/of diensten afnemen. Zo heeft een consument bijvoorbeeld altijd 14 dagen bedenktijd na een aankoop. Ook is in het consumentrecht geregeld dat als er misleidende of agressieve verkooptechnieken zijn gebruikt consumenten het recht hebben om de koop ongedaan te maken. Banken en kredietverstrekkers zijn bijvoorbeeld verplicht om duidelijke informatie te verstrekken over het soort lening, de totale kosten en rente van het geleende bedrag en de voorwaarden. Als ze zich hier niet aan houden kan een consument dankzij het consumentenrecht juridische stappen hiertegen ondernemen.
Heeft u recentelijk een product gekocht, maar is deze nog niet geleverd? Kocht u een product, wat u inmiddels meermaals heeft laten repareren door de verkopende partij? In deze situaties wilt u weten welke rechten u als consument heeft. Kunt u uw geld terugvragen? Mag u eisen dat de verkoper u een nieuw product aanbiedt? Enzovoorts. Raadpleeg een (pro deo) consumentenrecht advocaat voor juridisch advies in deze situaties, welke allen gerelateerd zijn aan het consumentenrecht. Het consumentenrecht bevat de wetten en regels, die gelden voor de relatie tussen een koper en verkoper. Wist u dat ook sommige vormen van marketing terugkomen in het consumentenrecht? Het beschermt u als consument.
Wat doet een consumentenrecht advocaat?
Een consumentenrecht advocaat staat u bij in zaken gerelateerd aan de garantie op producten, het terugdraaien van de aankoop van een product en bijvoorbeeld het annuleren van een aankoop na toepassing van agressieve verkooptechnieken door een verkoper. In eerste instantie wordt aangeraden over dit dergelijke kwesties het gesprek aan te gaan met de aanbieder van een product of dienst. Mocht dit niet het gewenste effect hebben, dan helpt een consumentenrecht advocaat u uit te zoeken welke vervolgstappen u kunt overwegen. Denk aan een gerechtelijke procedure. Het is in zo’n geval belangrijk vooraf voldoende bewijsstukken te verzamelen om uw verhaal kracht bij te zetten. Een consumentenrecht advocaat helpt u hierbij. Overigens kan een consumentenrecht advocaat u ook voorafgaand aan het indienen van uw bezwaar bij een verkoper adviseren. Hoe pakt u dit het beste aan? Welke instanties kunt u benaderen om een klacht in te dienen tegen een verkopende partij? Enzovoorts.
Gratis gesprek (pro deo) advocaat consumentenrecht
Heeft u kwesties of vragen die betrekking hebben op het consumentenrecht, bijvoorbeeld omdat u met een bedrijf of bank een conflict heeft over een product/abonnement of lening, selecteer dan een (pro deo) consumentenrecht advocaat voor een gratis gesprek en binnen 24 uur wordt er door deze advocaat consumentenrecht contact met u opgenomen. In een gratis en vrijblijvend gesprek zal de (pro deo) advocaat consumentenrecht:
- Uw kwestie met u doornemen en uw vragen beantwoorden
- Aangeven wat uw juridische kansen en mogelijkheden zijn
- Het verloop van de procedure met u doornemen
- Kijken of u in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand
- Indien u verzekerd bent, uitzoeken of uw kwestie onder uw dekking valt
- Als beide niet van toepassing is u een indicatie van de kosten geven
Kortom: vraag een gratis en vrijblijvend gesprek aan met een (pro deo) consumentenrecht advocaat bij consumentenrecht kwesties. Daarna kunt u weloverwogen uw vervolgstappen bepalen.
Voorbeelden van zaken op het gebied van consumentenrecht
Eerder op deze pagina trof u een aantal voorbeelden van zaken, welke gerelateerd zijn aan het consumentenrecht. Er zijn meer situaties, waarin u zich wilt laten bijstaan door een (pro deo) advocaat consumentenrecht met ervaring in het behandelen van zaken binnen dit deel van het Nederlands recht. Denk bijvoorbeeld ook aan een contract wat u bent aangegaan, doordat een telefonische verkoper agressief op u overkwam. U had het gevoel de aangeboden deal niet te kunnen weigeren. Heeft u nog enige kans zo’n overeenkomst te annuleren? Op welke manier pakt u dit aan? Standaard heeft u het recht om een product binnen 14 dagen na de aankoop hiervan om te ruilen. Hoe zit dit echter, wanneer een verkoper weigert het product aan te nemen verwijzend naar diens algemene voorwaarden. Staan deze voorwaarden boven de wet- en regelgeving vastgelegd in het consumentenrecht, als ik de voorwaarden accepteer?
Hulp en advies van een (pro deo) advocaat consumentenrecht
In deze situaties komt de hulp van een (pro deo) consumentenrecht advocaat van pas. De raadsman of raadsvrouw beoordeelt welk deel van het consumentenrecht op uw zaak van toepassing is, om op basis daarvan te bepalen hoe stevig uw juridische positie is. Wanneer blijkt dat u in uw recht staat, helpt de (pro deo) advocaat consumentenrecht u bij eventuele vervolgstappen. Welke mogelijkheden heeft u op dit vlak? Ook kan een (pro deo) consumentenrecht advocaat bemiddelend optreden tussen u als consument en de verkoper. Een schikking, bijvoorbeeld door de verkoper het aankoopbedrag aan u terug te laten storten, vormt vaak een goede oplossing. Ook een verkopende partij heeft baat bij het oplossen van de zaak.
Vergoeding overheid bij hulp advocaat consumentenrecht
Kosten voortkomend uit het inschakelen van de hulp van een advocaat consumentenrecht worden in sommige gevallen vergoed door de overheid. Of dit ook voor u geldt, hangt onder meer af van de hoogte van uw vermogen en bruto jaarinkomen. U mag op jaarbasis niet meer dan 29.600 euro bruto verdienen. Houd bij het selecteren van een advocaat rekening met het gegeven, dat niet iedere advocaat consumentenrecht standaard pro deo rechtshulp aanbiedt. Vink de optie “PRO DEO” aan in de zoekmachine.
Dekking rechtsbijstandverzekering kosten consumentenrecht advocaat
Naast de vergoeding die de overheid in sommige gevallen biedt bij het inschakelen van een advocaat consumentenrecht, kunt u de kosten die u hierbij maakt vergoed krijgen via uw rechtsbijstandverzekering. Lees de polisvoorwaarden nog eens na, om te zien of de door u gekozen modules bij de rechtsbijstandverzekering de benodigde dekking bieden. Voordat u kosten kunt declareren bij een verzekeraar, dient u deze om toestemming te vragen voor het inschakelen van de hulp van een advocaat consumentenrecht.
Geschikte advocaat consumentenrecht met ervaring zoeken
Gebruik de zoekmachine op deze pagina om een geschikte (pro deo) advocaat consumentenrecht te vinden, welke ervaring heeft met zaken binnen het consumentenrecht. In de zoekmachine zijn de advocaten onderverdeeld over verschillende expertisegebieden. Voor u is het interessant te zoeken naar een (pro deo) advocaat binnen het expertisegebied 'Consument, aankopen en garantie'. Deze kan u meer vertellen over uw rechten en plichten als consument en u direct helpen bij eventuele vervolgstappen. Op het profiel van de gevonden (pro deo) advocaat consumentenrecht in uw regio heeft u de mogelijkheid om een gratis kennismakingsgesprek in te plannen. Tijdens dit gesprek kunt u uw zaak voorleggen en alvast vooruitkijken naar mogelijke vervolgstappen om uw recht te halen.
Vraag en antwoord
De verkoper van een inmiddels defect product heeft mij mijn geld teruggegeven. Ben ik verplicht het defecte product terug te sturen naar deze verkoper?
Antwoord Eerste Rechtshulp
Op het moment dat u samen met de verkoper van het product besluit dat deze u uw betaling teruggeeft, wordt de koop van het product feitelijk ongedaan gemaakt. Het betekent dat u niet langer de rechtmatige eigenaar bent van het product, ook niet wanneer deze defect is. U bent zodoende verplicht het product terug te geven aan de verkopende partij. Weigert een verkoper uw betaling aan u terug te storten? In dat geval kunt u een consumentenrecht advocaat inschakelen om u hierbij juridisch te laten ondersteunen. Deze consumentenrecht advocaat vertelt u meer over de rechten en plichten die u als koper van een product heeft.
Nadat de speelgoedauto van mijn zoon defect is geraakt, heb ik de verkoper gevraagd mijn betaling terug te storten. Deze weigert dat. Wie staat er in zijn recht?
Antwoord Eerste Rechtshulp
Bij een defect aan een product dient u een verkoper de mogelijkheid te bieden het product voor u te herstellen. De verkoper heeft hierbij verschillende opties. Zo kan deze u een nieuw product sturen van hetzelfde type, of het kapotte product repareren. Mogelijk stelt de verkoper bij de reparatie vast dat het product door uw eigen toedoen beschadigd is geraakt. In dat geval is de verkoper volgens het consumentenrecht niet verplicht het product te herstellen. Ontstaan hier conflicten over? Schakel in dat geval een (pro deo) consumentenrecht advocaat in. Deze kan u meer vertellen over de rechten die u als consument heeft in Nederland.
Ik heb een printer bij een webshop gekocht, alleen krijg ik nu een mailtje dat deze permanent niet leverbaar is. Ik wil geen andere type printer, alleen deze specifieke.
Antwoord Eerste Rechtshulp
Er zijn twee dingen die u kunt doen. Allereerst kunt u de overeenkomst ontbinden. Dit betekent eigenlijk dat u van de overeenkomst af komt omdat de andere partij niet doet wat het volgens de koopovereenkomst had beloofd te doen, namelijk het leveren van de specifieke printer die u besteld had. Na ontbinding krijgt u uw geld terug, alleen niet de printer die u wilt. Het consumentenrecht geeft hiervoor een oplossing: u kunt dezelfde of een soortgelijke printer kopen bij een andere (web)shop en als deze andere printer meer kostte, kunt u de extra kosten terugkrijgen. Dit staat in het consumentenrecht. Hoewel ontbinden nog steeds op tafel ligt omdat ze hun verplichting niet na kunnen komen, kunt u nu wel de printer hebben die u wilt, uw geld terugkrijgen en als de printer duurder uit was bij de andere webshop die extra kosten terugkrijgen.