Vraag een gratis gesprek aan met een advocaat uit uw regio als u een personeelsdossier wilt opbouwen en er wordt binnen 24 uur contact met u opgenomen.
Naarmate u meer medewerkers in dienst neemt, kan het steeds lastiger worden om de personeelszaken bij te houden. Denk bijvoorbeeld aan afspraken die gemaakt zijn tijdens een functioneringsgesprek, aanpassingen aan de initieel afgesloten arbeidsovereenkomst, enzovoorts. Een personeelsdossier opbouwen is noodzakelijk om de personeelszaken op orde te houden. Dat is niet de enige reden om een personeelsdossier opbouwen professioneel aan te pakken. Het is namelijk wettelijk verplicht voor bedrijven met werknemers. Wat staat er in zo’n personeelsdossier? Welke gegevens mogen opgeslagen worden en wie mogen die gegevens inzien?
In de basis bestaat een personeelsdossier uit drie onderdelen: het individuele personeelsdossier, een collectief personeelsdossier en een salarisdossier. Waar het individuele- en salarisdossier enigszins voor zich spreken, geldt dat vaak niet voor het collectief personeelsdossier. In dit onderdeel worden ziekmeldingen bewaard, evenals een registratie van de opgenomen vakantiedagen door een medewerker. Schakel een advocaat in, wanneer u het lastig vindt om uw personeelsdossier op correcte wijze op te bouwen. Een advocaat kan u meer vertellen over de wet- en regelgeving waaraan u zich dient te houden als werkgever.
Kortom: vraag een advocaat om een gratis juridisch gesprek als u een personeelsdossier wilt opbouwen.
Ik wil binnenkort aan de slag gaan met het opbouwen van een personeelsdossier voor de medewerkers van mijn organisatie. Uit welke onderdelen moet dit dossier bestaan?
Bij een personeelsdossier opbouwen worden in de basis drie componenten onderscheiden. Het individuele personeelsdossier bevat alle persoonlijke gegevens van een medewerker, evenals diens rechtspositie, een verslag van het functioneren van de medewerker en eventuele correspondentie over diens privéleven. Denk aan een geboorte- of trouwkaart. In het collectief dossier plaatst u de registratie van vakantiedagen en bijvoorbeeld ziekmeldingen. Het salarisdossier bevat het bankrekeningnummer, het uit te keren loon en eventuele bonussen van de medewerker. Dit dossier is bedoeld om de fiscus van de benodigde informatie te kunnen voorzien. Een advocaat kan u juridisch adviseren, wanneer u van start gaat met een personeelsdossier opbouwen.
Een andere ondernemer vertelde mij dat ik een personeelsdossier op moet bouwen als ik medewerkers aanneem. Klopt dit?
Een personeelsdossier opbouwen is verplicht voor ieder bedrijf, waar werknemers in dienst zijn. Het personeelsdossier bevat verschillende componenten, te weten: een individueel personeelsdossier, een collectief dossier en een salarisdossier. In het personeelsdossier worden veel persoonlijke gegevens van een medewerker opgeslagen, evenals een registratie van wijzigingen in diens arbeidsovereenkomst, een registratie van opgenomen vakantiedagen, enzovoorts. Het is belangrijk om een personeelsdossier opbouwen volgens de geldende wet- en regelgeving aan te pakken. Een advocaat kan u juridisch adviseren, wanneer u hiermee aan de slag gaat. Ook kan deze u adviseren, wanneer u een externe partij inschakelt voor het onderhouden van de payroll van uw bedrijf.